"Czarny kwadrat" Kazimierza Malewicza

Obraz "Czarny kwadrat" Kazimierza Malewicza - polskiego malarza tworzącego w Rosji wystawiony zostaje w 1915 r.( wystawa "0,10" w Piotrogrodzie). Artysta związany z ugrupowaniem kubofuturystów zaczyna w tym okresie poszukiwania własnego, indywidualnego stylu. Nowy styl nazwany zostanie przez Malewicza suprematyzmem, ale jego zainteresowanie dokonaniami włoskiego i rosyjskiego futuryzmu datują się na przełom 1912 - 13 roku, kiedy projektował scenografię i kostiumy do opery Kruczenycha i Matiuszyna "Zwycięstwo nad słońcem". 

Początkowo bardzo dobrze przyjmowany przez władze porewolucyjne Malewicz (podobnie jak jego rodacy - polscy konstruktywiści) traktuje zmianę ustroju jako okazję do stworzenia nowej estetyki, przebudowy społeczeństwa i jego kultury dla nowej, awangardowej sztuki. Rychło jednak kontakty z awangardowymi artystami zagranicą zaczęły być bardzo niechętnie przyjmowane, zaś sam Malewicz stał się obiektem niewybrednych ataków "nowej krytyki" - tak oto rozpoczęła się bitwa o sztukę realizmu socjalistycznego. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socrealistyczna krytyka o Malewiczu: 

W roku 1929 w Galerii Tretiakowskiej w zainaugurowano wystawę obrazów Malewicza z ostatnich 20 lat. Wystawę rychło zamknięto a spotkała się ona z powszechnym  przemilczeniem (podobnie potraktowany został Włodzimierz Majakowski). Kiedy wystawę przeniesiono do Kijowa, uznana została za "przykład drobnomieszczań- stwa". Malewicza na kilka miesięcy aresztowano w Leningradzie, a następnie oficjalnie pozbawiony możliwości zagranicznych wyjazdów i wystawiania prac w kraju. Zmarł w 1935 roku.